Jak nie chorować?

Choroby. Coś, czego wszyscy chcemy za wszelką cenę uniknąć. Szukamy informacji, czytamy, odwiedzamy aptekę w celu kupienia „magicznych” suplementów, które pozwolą nam cieszyć się zdrowiem przez okrągły rok. Szczególnie teraz, kiedy trwa pandemia i ze szklanych ekranów straszą wiadomości, że i tak większość osób musi „to przechorować”. Pewnie tak jest, bo wirus jak to wirus – jest i będzie i żadne cuda nie sprawią, że nagle zniknie i przestanie „straszyć”. Pytanie – dlaczego jedni chorują, a inni nie? Dlaczego jednych choroba zwala do łóżka albo nawet do szpitala, a inni nawet nie widzą, że mieli styczność z chorobą (nie wierzę w chorowanie bezobjawowe więc celowo nie piszę, że przeszło chorobę bezobjawowo – choroba to choroba, albo jest się chorym albo nie). Pozostaje pytanie dlaczego jedni chorują, a inni nie? Nie tylko na koronawirusa! To samo pytanie dotyczy grypy, zapalenia oskrzeli czy zwykłego przeziębienia, które w sezonie jesienno-zimowym powala tak wiele osób do łóżka z gorączką i paskudnym bólem gardła? Nie jestem lekarzem i nie będę się wymądrzać na tematy, w których moja wiedza jest ograniczona. Jedno jest jednak pewne – kluczowa jest ODPORNOŚĆ ORGANIZMU. A ta, choć zależy od wielu czynników, może być jednak przez nas poprawiana. Im lepsza odporność, tym większa szansa na zdrowie, a w przypadku zarażenia się jakimś choróbskiem, szansa na łagodniejszy przebieg zakażenia – silny odpornościowo organizm lepiej sobie radzi z infekcją. To jest fakt.

Jakie czynniki wpływają na poprawę odporności?

  1. Dieta – zbilansowana, pełnowartościowa, złożona z produktów jak najmniej przetworzonych. Tak w skrócie można opisać odpowiednią dietę prozdrowotną. Oczywiście, powstało mnóstwo teorii na temat diet – jedni są zwolennikami diety wegańskiej, inni modnej diety „keto”, są „bezglutenowcy” i ci, którzy będą unikać laktozy. Prawda jest taka, że na pewno przede wszystkim należy czytać etykiety i wybierać żywność nieprzetworzoną. Poza tym jadłospis powinien być urozmaicony żeby nie brakowało nam w diecie żadnych składników odżywczych. Wiele wiarygodnych źródeł sugeruje, że zdecydowanie powinniśmy ograniczyć ilość spożywanego mięsa i jeść dużo różnokolorowych warzyw. Istotny w diecie jest błonnik, który znajdziemy w pełnoziarnistych zbożach i warzywach właśnie. Błonnik wpływa korzystnie na jelita, a to one grają kluczową rolę w utrzymywaniu dobrej odporności organizmu.
  2. Aktywność fizyczna – umiarkowana regularną aktywność fizyczna stymuluje układ odpornościowy i poprawia jego działanie. Dzieje się tak niezależnie od tego jaką aktywność wybierzesz, choć na pewno przoduje tutaj aktywność na świeżym powietrzu ponieważ łączy dwa w jednym.
  3. Przebywanie na świeżym powietrzu – każdego dnia powinno się spędzić godzinę na dworze i to niezależnie od pogody. Pół godziny to absolutne minimum, ale zapewniam, że godzina „zadziała” lepiej. Nasz układ odpornościowy musi być stymulowany żeby „uczyć się” odporności dlatego dni kiedy pada dasz, wieje wiatr i jest ogólnie mało przyjemnie powinny być tymi kiedy mimo to również wyjdziemy z domu. Siedzenie pod kocem na kanapie zostawmy więc na po spacerze. Przegrzewanie się w zamkniętych czterech ścianach nie służy odporności. Poza spacerowaniem czy wysiłkiem na świeżym pwoeitrqzu, należy też często wietrzyć mieszkanie.
  4. Tzw. hartowanie – pierwszym krokiem na pewno jest po prostu wychodzenie na dwór niezależnie od pogody. Poza tym jednak można spróbować (tylko z głową!) innych metod hartowania organizmu. Ostatnie dwa lata prawdziwą furorę robi morsowanie czyli wchodzenie zimą do różnej maści zbiorników wodnych i pozostawanie w tej wodzie przez określony, coraz dłuższy czas. Należy to jednak robić stopniowo i rozsądnie, bowiem zbyt długie wychłodzenie organizmu przynosi skutek odwrotny do zamierzonego i obniża odporność zamiast ją podnosić. Dla mnie odważnych pozostaje stosowanie naprzemiennych kąpieli – prysznic ciepły i lodowaty również korzystnie działa na stymulowanie odporności.

Co obniża odporność?

  1. Przyjmowanie nadmiaru leków – szczególnie częste branie antybiotyków, które zabijają nie tylko bakterie chorobotwórcze, ale też „dobre” bakterie zasiedlające nasz organizm. Po kuracji antybiotykowej odporność jest obniżona nawet kilkukrotnie, a odbudowanie jej może trwać wiele tygodni. Należy przy tym pamiętać, że antybiotyki nie działają na wirusy, a lekarze często przepisują je bez sprawdzenia czy chorobę wywołał wirus czy bakteria! Dlatego zanim rozpoczniesz kurację antybiotykową lepiej sprawdź z czym masz do czynienia. Nie ma sensu psuć sobie odporności jeśli „toczy cię” wirus. Różne inne leki również mogą obniżać odporność. Unikaj tabletek, bierz tylko te, które naprawdę są konieczne. Jeśli nie masz pewności, skonsultuj sprawę z kilkoma lekarzami.
  2. Korzystanie z używek – palenie, picie nadmiernych ilości alkoholu nie wpływają korzystnie na organizm, niszczą też naturalną florę bakteryjną w jelitach, co znacząco wpływa na obniżenie odporności.
  3. Kiepska dieta – jedzenie nadmiaru cukrów i produktów mocno przetworzonych „psuje” układ odpornościowy z tego samego powodu co korzystanie z używek. Mówi się, że jelita są centrum odporności. I jest w tym dużo prawdy.
  4. Deficyt snu – dorosły człowiek powinien spać 7-8 godzin na dobę. Są wyjątki, którym wystarcza 6 godzin, ale zasadniczo potrzebujemy 7-8 godzin żeby organizm się zregenerował i mógł funkcjonować na pełnych obrotach kolejny dzień. Jeśli z jakiegoś powodu (praca, dzieci) zarywasz noce spróbuj zapewnić sobie regeneracyjne drzemki w ciągu dnia – 10-15 minut wystarczy żeby odbudować siły. Poza tym jeśli nie masz możliwości spać nieprzerwanie w ciągu nocy, dbaj o regenerację organizmu innymi sposobami – odpoczynek jest naprawdę potrzebny i nie świadczy o lenistwie! Przy deficycie snu podwójną wagę przykładaj do odżywiania.
  5. Stres – niestety, stres wpływa niszcząco na organizm, a jego nadmiar bardzo niekorzystnie wpływa również na odporność organizmu. Jeśli więc masz stresującą pracę czy sytuacje w życiu osobistym tym bardziej dbaj o pozostałe składniki odporności – odpoczywaj, traktuj siebie dobrze, zdrowo się odżywiaj i wychodź na dwór po relaks – przebywanie na świeżym powietrzu, w otoczeniu przyrody działa kojąco, uspokajająco i uzdrawiająco.
  6. Nadmierny wysiłek fizyczny – o ile umiarkowana aktywność fizyczna działa stymulująco na układ odpornościowy, to już zbyt intensywny wysiłek, trwający zbyt długo i zastosowany „na zmęczony organizm” może odporność osłabiać. Dlatego trening należy sobie dawkować i podchodzić do niego z głową. Równie ważna jak trening jest regeneracja. Jeśli regularnie zarywasz noce to nie ciśnij bez umiaru na treningach, bo możesz wyrządzić sobie więcej szkody niż pożytku.
  7. Wiek – niestety, prawdą jest, że odporność organizmu zmniejsza się wraz z wiekiem. O ile najsłabszą, bo jeszcze niewykształconą odporność mają dzieci (dlatego warto od najmłodszych lat dbać o ich zdrową dietę, sen i aktywność na świeżym powietrzu) to później słabnie ona znowu z wiekiem. Dlatego ludzie starsi również powinni szczególnie dbać o odporność. Tutaj kluczem zdecydowanie są wspomniane wcześniej – dieta oraz aktywność na świeżym powietrzu, niezależnie od pogody! Codzienny spacer powinien być podstawą.

Nie jesteśmy w stanie wpłynąć na wszystko, pewnych rzeczy nie zmienimy i nie unikniemy. Możemy jednak, swoimi codziennymi wyborami wpływać znacząco na jakość naszego życia. To od Ciebie zależy co ląduje na twoim talerzu każdego dnia, przy każdym posiłku. Od ciebie zależy czy po pracy pójdziesz pobiegać lub pospacerować po lesie czy usiądziesz przed telewizorem z paczką chipsów lub piwem. To od ciebie zależy czy dasz swojemu ciału odpocząć czy będziesz ślęczeć nad dokumentami do późnej nocy. Pamiętaj, że złe wybory końcu mogą obrócić się przeciwko Tobie. A nie ma nic cenniejszego na całym świecie niż ZROWIE. Dopóki masz zdrowie możesz osiągnąć wszystko, co sobie wymarzysz. Dlatego w pierwszej kolejności dbaj przede wszystkim o nie.

One thought on “Jak nie chorować?

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: