Motywacja czyli… jak bardzo tego chcesz?

„Miałam biegać co drugi dzień przed pracą, ale nie mam motywacji, żeby wstać”; „chciałem schudnąć kilka kilogramów, ale miałem stresy w pracy i straciłem motywację”; „mam plan treningowy, ale co z tego kiedy po całym dniu brakuje mi motywacji?”; „nie chce mi się – tak po prostu”; „kupiłam hantelki, chcę ćwiczyć ze znaną trenerką na YouTube, ale nie mam motywacji”…

Taaaak…

Motywacja – tajemnicza siła, która sprawia, że robimy to co niewygodne, niefajne, trudne, wymagające, niekoniecznie zawsze super-przyjemne. A jednak – robimy, bo mamy CEL i mamy MOTYWACJĘ. Albo mamy cel, ale nie robimy, bo tej motywacji brakuje… No właśnie. Co to jest tak naprawdę ta motywacja i jak ją osiągnąć?

Motywacja definiowana jest jako „stan gotowości do podjęcia określonego działania”. Ok, definicja definicją – moim zdaniem motywacja to nic innego jak CHĘĆ OSIĄGNIĘCIA – celu, określonego stanu samopoczucia, nagrody. Komuś wystarczy długofalowy cel, do którego będzie dążył i miał go przed oczami każdego dnia. Ktoś inny będzie działał ponieważ określone działanie powoduje u niego poczucie satysfakcji, radość, ulgę, poczucie spełnionego obowiązku czy jeszcze inne odczucie. A jeszcze ktoś inny zrobi ponieważ czeka na niego nagroda. Nie jestem psychologiem, ale wiem, że najważniejsze, żeby motywacja, którą w sobie obudzisz była TWOJA i pochodziła z twojego wnętrza. To Ty musisz chcieć. Nie Twój partner/ partnerka, twoja koleżanka, nie twoi znajomi, którzy cię namówili do czegoś, czy twój lekarz, który stwierdził podczas wizyty „nooo, jak Pan czegoś ze sobą nie zrobi to chorobę serca ma Pan murowaną”. OK, to może być bodziec do zmiany. Ale możesz mi wierzyć, że jeśli statystycznie 10 osób usłyszało podobny tekst od lekarza to jedynie 1 z nich podjęła określone działanie i (przede wszystkim) na stałe zmieniła swój styl życia na zdrowszy – ćwiczy regularnie, je zdrowiej itp. To znaczy, że pozostałe 9 osób nie znalazło swojej wewnętrznej motywacji do zmiany!

Jak znaleźć motywację do ćwiczeń?

Przede wszystkim zadaj sobie pytanie jakie uczucia budzi w Tobie wykonanie zadania treningowego? Możesz je wypisać. Najczęściej są to uczucia pozytywne, nawet jeśli twoim pierwszym treningom towarzyszy porządne zmęczenie. Człowiek już tak jest urządzony, że dąży do odczuwania pozytywnych emocji. Trening = pozytywne emocje (satysfakcja; radość; poczucie spełnienia; ulga, że trudne zadanie zostało już wykonane; duma; chęć pochwalenia się etc.)

Cel – warto mieć duży cel i mniejsze cele. Duży cel zwykle jest odległy i bywa, że na codzień kiedy jest ciężko, znika nam z oczu. Dlatego dobrze mieć również cele pośrednie, których osiągnięcie wymaga mniejszego nakładu pracy, a jednocześnie zbliża cię do celu nr. 1. Czasami warto sobie postawić cel każdego dnia – na przykład trening sam w sobie może być celem!

Nagroda – sprawdza się u wielu osób. Można nagradzać się drobiazgami za każdy wykonany trening, można za zrealizowany tygodniowy plan treningowy. Lepiej nie odkładać nagrody na dużo później, bo taka motywacja może okazać się nieskuteczna. Pamiętaj też, żeby nagrodą nie było… jedzenie. Tego niestety uczy się nas już od najmłodszych lat – jak będziesz grzeczny to dostaniesz cukierka. To błąd! Nie powtarzaj go wychowując swoje dzieci. I nie traktuj tak siebie samego. Jedzenie to pokarm, a nie „zabawka”.

Bez względu na to co motywuje Ciebie (może być tak, że odnajdziesz swój sposób metodą prób i błędów) – najważniejsze jest to, żeby źródło twojej motywacji nie uschło. Nad motywacją warto więc pracować. Dolewać regularnie oliwy do ognia żeby podsycać w sobie swoje „chcę”. Czy to będzie czytanie afirmacji, rozmowy z ludźmi, którzy osiągneli podobny cel, zapisanie się na zawody, plan sprezentowania sobie ubrań w mniejszym rozmiarze czy też powrót do zdrowia i sprawności po chorobie czy kontuzji – warto poświecić chwilę w każdym tygodniu na przypomnienie sobie do czego dążysz. To również dobry moment na stworzenie planu działania na najbliższy tydzień. Dzięki temu skupisz się na najbliższych dniach a nie na wielkim, odległym celu. Będzie łatwiej!

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: