Jak przestać jeść słodycze?

Był czas kiedy jadłam bardzo dużo słodyczy. Próbowałam wtedy bezskutecznie zrzucić kilka kilogramów. Regularnie robiłam sobie postanowienia, że „od jutra” nie tknę żadnych ciasteczek, czekoladek ani lodów. Ale zawsze kończyło się tak samo – po maksymalnie kilku dniach słodyczowego postu mój spragniony cukru mózg był tak zdesperowany, że rzucałam w cholerę cały ten reżim i… napychałam się słodyczami ile wlezie. Paczka ciastek czy tabliczka czekolady z nadzieniem to był standard na taki „głód”. Efekt? Wyrzuty sumienia, zero postępu w gubieniu kilogramów i „w bonusie” niskie poczucie własnej wartości (bo przecież „nawet głupiej diety nie potrafię utrzymać”). 

Jeśli taki scenariusz brzmi dla Ciebie całkiem znajomo to wiedz, że… nie jesteś sama (ani sam!). Naprawdę! Tysiące ludzi na całym świecie ma problem ze słodyczowym nałogiem. Tak, nałogiem, bo cukier uzależnia i właśnie dlatego tak trudno jest się go pozbyć z diety. Zastanawiasz się jak to zrobić w miarę bezboleśnie? Podpowiadam. Od razu powiem, że nie jestem dietetykiem ani nie mam dyplomu z medycyny. Bazuję tutaj na moim doświadczeniu i przekonaniach. A dla mnie kluczowe jest unikanie rozwiązań radykalnych. „Od jutra rzucam słodycze – definitywnie”, „od 1-go zero cukru w diecie” – w moim przekonaniu zupełnie nie tędy droga! Uważam bowiem, że podejście „wszystko albo nic” nie do końca jest dobre i może być obarczone ogromnym stresem. I ryzykiem. Wystarczy, że będziesz mieć gorszy dzień, trudniejsze popołudnie lub dopadnie Cię zwykły wielki głód z dala od domu a w pobliskim sklepie nie będzie koktajlu z jarmużu… i bach… naprawdę łatwo rzucić się wtedy na paczkę ciastek lub tabliczkę czekolady. Całą! Bo skoro i tak „złamałam dietę” to już co za różnica?… Brzmi znajomo? Ręka w górę jeśli doświadczyłaś/ łeś podobnej sytuacji? Czytaj dalej 🙂

Słodycze są niezdrowe. Tak. Ponieważ zawierają cukier, który w ekspresowym tempie podnosi poziom glukozy we krwi poskutkuje wyrzutem insuliny (odpowiedzialnej za zmniejszenie poziomu glukozy w krwioobiegu). Zaraz potem znów dopada cię wielki głód bo następuje szybki spadek glukozy. To prosty mechanizm, który negatywnie wpływa na gospodarkę glikemiczną organizmu. Nie mówiąc już o kaloryczności takiego schematu żywienia 😉

Jak zatem rzucić słodycze? Jak przestać jeść ciastka, ciasteczka, torty, batoniki czekoladowe i inne smakołyki? W moim przekonaniu zamiast stosować rozwiązania radykalne zdecydowanie lepiej jest stopniowo odzwyczajać się od nadmiaru słodkości w diecie. 

Metoda małych kroków

W zależności od tego jak dużo słodyczy spożywasz aktualnie inaczej będzie wyglądać proces odzwyczajania się od słodkości. Jeśli kilka razy dziennie sięgasz po coś słodkiego skup się na początku na tym, żeby ograniczyć jedzenie słodkości do 1 x dziennie. Ustal sobie kiedy pozwalasz sobie na słodką przekąskę lub zaplanuj słodkie śniadanie i potem już nie sięgaj po słodycze. Trzymaj się ustaleń i nie rób odstępstw. Po 2- 3 tygodniach pozwól sobie na słodkie co drugi dzień. Zobaczysz, że to wcale nie jest aż takie trudne. Jeśli nad pozwalasz sobie na cukier to jeden dzień bez niego nie będzie tragedią. Po kolejnych 3 – 4 tygodniach (tyle potrzeba na zmianę nawyków) pozwól dobie na słodycze np. 3 x tygodniowo. W ten sposób stopniowo przejdziesz przez proces „odstawiania”.

Zostaw w diecie zdrowe słodycze

Słodkości nie są zdrowe jednak są słodycze lepsze i gorsze – jak ze wszystkimi produktami spożywczymi i tu można dokonać wyborów lepszych i gorszych. Wykreśl jak najszybciej ze swojej diety kremowe ciastka (mnóstwo cukru i tłuszczów nasyconych w tym tłuszcze utwardzane trans o działaniu rakotwórczym); ciasteczka z nadzieniem (podobnie); batony (również zawierają dużo chemii)… Rozejrzyj się jakie zdrowsze słodycze również Ci smakują (a może nawet bardziej?). Na liście dobrych słodkości znajdą się:

  • czekolada (może być też mleczna ale bez nadzienia)
  • lody naturalne
  • ciasta domowej roboty lub wypieki eko (najlepiej bez kremów)
  • ciasta na bazie… warzyw (marchewkowe, z selerem, szpinakowe, z dodatkiem buraka czy fasoli – naprawdę potrafią być smaczne!)
  • chałwa
  • sezamki
  • słodycze na bazie miodu naturalnego

Wybieraj swoje ulubione słodkości

Jeśli najbardziej lubisz ciastko czekoladowe do kawy to nie odmawiaj go sobie zupełnie! Zrezygnuj z tych słodyczy, które… smakują Ci najmniej i bez których potrafisz sobie wyobrazić swoje życie. Jeśli kochasz pączki to pozwalaj sobie np. na 1 pączka w tygodniu. Świętuj ten czas i nie miej wyrzutów sumienia. Ale nie kupuj pączka codziennie w drodze do pracy.

Zdrowa dieta może zawierać niewielkie ilości cukru

Pewnie są dietetycy, którzy nie przyznaliby mi tutaj racji. A jednak, od lat jem słodycze w bardzo umiarkowanej ilości jednocześnie prowadząc bardzo aktywny styl życia. Nie mam problemów ani z utrzymaniem masy ciała ani z poziomem glukozy we krwi. Po prostu odżywiam się z głową. Uważam, że naprawdę lepiej jest mocno ograniczyć słodycze niż przysięgać sobie, że „od jutra nie tknę ani kawałeczka już nigdy”. Nawet jeśli naprawdę marzysz o tym, żeby na zawsze pozbyć się nałogu słodyczowego to również zdrowiej łatwiej będzie zacząć realizować ten plan metodą małych kroków korzystając ze sposobów, które wam przedstawiłam. Powodzenia!

2 myśli w temacie “Jak przestać jeść słodycze?

  1. Moj mąż ma problem ze słodyczami, ale sam znosi je do domu w ogromnej ilości. I o dziwo ciężko zjesx mu jedno ciastko z paczki… paczkę trzeba opróżnić… mi zdrowe ciasta nie smakują. W sumie ciasto marchewkowe aby było dobre musi mieć mąkę i cukier i jest zalane olejem, więc ta marchewka to raczej dodatek do ciasta, niż zdrowy zamiennik. A próbowałam wielu fit wersji różnych ciast, nie da się oszukać, że wyglądają moze i ok, ale smak… pozostawia wiele do życzenia…
    A czy jest jakaś różnica między miodem a cukrem? Kaloryczność ta sama, tak samo podnoszą poziom cukru we krwi, a w ciastach i ciasteczkach pieczonych w piekarniku miód i tak traci swoje właściwości..
    Wole zjesc 1 kawałek prawdziwej karpatki raz na miesiąc, niż częściej jesc zamienniki.

    Polubienie

Odpowiedz na Facetka Anuluj pisanie odpowiedzi

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: